Jdi na obsah Jdi na menu
 


40 M Nimród

12. 11. 2012

nimrod01.jpg

 

  Zástupci švédské firmy AB Landsverk nabídli mimo lehký tank Landsverk L-60 také samohybné protiletadlové dělo L-62. Jeho výhodou bylo, že používalo 40 mm protiletecký kanón Bofors, který už byl vyráběn výráběn licenčně v Maďarsku. Další výhodou bylo použití podvozku z tanku L-60, který byl prodloužen o jedno pojezdové kolo a rozšířen kvůli většímu průměru prstence věže.

  Po podepsání licenční smlouvy bylo zakoupeno jedno vozidlo bez výzbroje. Vozidlo dorazilo do Maďarska počátkem roku 1939. Oproti původnímu vozidlu bylo provedeno pár drobných změn. Na vozidle byl přidán větrací otvor převodovky a otvor pro zaměřovač děla. Byla zvýšena pancéřová ochrana reflektorů a došlo k odstranění dvou postraních krycích pancéřových desek. Vozidlo obdrželo maďarské 40 mm dělo Bofors. Dělo muselo být upraveno aby se vešlo dovnitř věže. Základní deska byla zkrácena a zvedací čepy hlavně byly posunuty o 80cm do zadu. V srpnu a září 1939 probíhaly jízdní a střelecké zkoušky. Kadence činila  120 ran za minutu a úsťovou rychlost 850m/s. Dělo ukázalo dobrou účinnost proti tankům. Komise požadovala přidání dalšího člena posádky – velitele. Aby se získalo místo pro velitele musela se věž rozšířit o 240 mm. Velitel byl umístěn na pravou stranu prostoru a po levé ruce byla instalována radiostanice R-5M.

 

nimrod05.jpg

 

  První sériová vozidla poháněl německý motor Bussing L8V/36TR o obsahu 7913 ccm, při 2750 ot/min dával výkon 155 HP. V průběhu výroby (45 kus) je do vozidla montován licenčně vyráběný motor Ganz VIII VGT 107. Převodovka měla pět stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad. Svařovaný trup byl vyroben z pancéřových plechů různé síly, čelo mělo sílu 13 mm, boky 10 mm, záď a dno 6 mm. Věž byla svařena s plechů síly 13 mm, strop zůstal nezakrytý v případě nepřízně počasí se přes bojový prostor natáhla celtovina.

  První sérii si Honvédség objednal v březnu 1940, šlo o 26 strojů. Dodavatelem byly firmy MÁVAG a Ganz, na jaře 1941 byla tato série navýšena na 46 vozidel. Tyto byly osazeny ještě originálními německými motory, vozidla byly dodána do května 1942. Druhou sérii, již vybavenou licenčními motory, objednal Honvédség v červenci 1941. Šlo o 89 strojů, poslední jsou dodány až v březnu 1944. 

 

Celkem bylo tedy vyrobeno 135 vozidel.

 

nimrod06.jpg

 

Nasazení

  Nimródy se poprvé dostaly na frontu v květnu 1942 s 1.obrněnou polní divizí. Osmnáct vozidel tvořilo 51. prapor pancéřových kulometů se třemi bateriemi po šesti strojích. Bitvu na Donu přežila jen tři vozidla, která se podařilo zachránit.

   V dubnu 1944 odjela druhá obrněná divize do Haliče se 37 Nimródy ve stavu. Po porážce 1.armády kryla druhá obrněná divize její ústup. Po skončení bojů měla divize ve stavu ještě 21 Nimródů v pojízdném stavu. Divize byla převelena do blízkosti Budapešti, kde se jí v prosinci 1944 podařilo uniknout z obklíčení. Spojencům se vzdala 8.května 1945 v blízkosti Vídně. To měla ve stavu ještě sedm Nimródů.

   Ve stavu 1.jezdecké divize bylo sedm vozidel, ale všech sedm bylo zničeno při ústupu z Pripetských bažin.

   Nově vytvořená divize Szent László měla ve stavu posledních pět pojízdných Nimródů. Divize bojovala proti sovětské armádě v okolí Garamu, kde byla čtyři vozidla zničena. Poslední stroj byl opuštěn pro nedostatek pohonných hmot a munice v březnu 1945 na pustě Zsófia.

 

nimrod04.jpg 

nimrod2.jpg

nimrod03.jpg

Jedno ze dvou zachovalých vozidel - Budapešť Maďarsko.

 

Technické údaje:

40 M Nimród

Výrobce

MÁVAG, Ganz

Označení výrobce

Nimród

Rok výroby

1941-1944

Označení Honvédségu

40 M Nimród

Registrační čísla

H -055 až H -100, 1H - 630 až 1H - 718

Osádka

6 muži

Hmotnost

10,5 t

Délka

5,32 m

Šířka

2,30 m

Výška

2,23 m

Pancéřování

6 až 13 mm

Výzbroj

1 x 40 mm    4,0cm 36M

Zásoba munice

160 nábojů

Typ motoru

Bussing-NAG L8V/36TR, Ganz VIII VGT 107

Obsah

7913 cm3

Výkon

155ks při 2750 ot/min

Maximální rychlost

35 km/h

Maximální dojezd

225 km

 

Zdroje:

Kniha: Maďarská armáda 1919-1945, Kliment Ch. K., Bernád D.

www.palba.cz, www.fronta.cz, www.valka.cz