Jdi na obsah Jdi na menu
 


S armádou na kolech okolo Balatonu 11.-12.5.2013

21. 5. 2013
  Ve dnech 11 a 12.5. 2013 jsem se s přáteli z maďarského klubu vojenské historie M. Kir. 5/1 „Kiss Ernő“ honvéd kerékpáros század zúčastnil cyklistického výletu kolem jezera Balaton s názvem „Tekerj a sereggel a Balaton körül“ (ve volném překladu „S armádou na kolech kolem Balatonu“) organizovaného maďarským ministerstvem obrany. Akce byla tento rok pořádána podruhé. Jejím cílem je propagace zdravého způsobu života a přiblížení maďarských ozbrojených sil veřejnosti. V tomto roce se ji zúčastnilo několik stovek cyklistů.
 
balaton-2013-01.jpg
Kiss Ernő před odjezdem
 
  I když KVH „Kiss Ernő“ vznikl teprve v minulém roce, podílel se již na několika významných akcích v Maďarsku i v zahraničí (například tento rok na připomínce 70 výročí bitvy na Donu v italském Udine). U nás byli maďarští cyklisté k vidění na ukázce „Podkarpatská rus 1939“ na akci „Bahna 2012“. Cílem klubu je reenacting maďarských cyklistických jednotek z meziválečného období a druhé světové války. Jeho členy jsou převážně aktivní cyklisté z Budapešti a severu Maďarska.
 

balaton-2013-02.jpegCyklisté během přesunu

  Elitní jednotky cyklistů, známých také jako „gumoví husaři“, se staly součastí MKA v roce 1922. Až do roku 1938 byly podřízeny pěchotě, poté se mezi lety 1938 a 1943 staly součástí mobilních sborů. Po roce 1943 byly cyklistické prapory zrušeny a z cyklistů byly zformovány divizní průzkumné oddíly. Jednotky byly vybaveny většinou upravenými koly značek Weiss-Manfréd, Csepel a Steyr. Hlavní výhodnou cyklistických útvarů byla rychlost jejich přesunu bez nutnosti dodávaní pohonných hmot. Bicykly se daly v případě nutnosti v době plnění bojového úkolu dobře ukrýt a byly méně zranitelné palbou nepřítele než například koně nebo motorová vozidla. Na konec je třeba zmínit i poměrně nízkou poruchovost jízdních kol a možnost jejich přenášení přes terénní překážky.
 
balaton-2013-03.jpg
Na břehu Balatonu
 
 Cílem výletu bylo za dva dny objet celý Balaton, celkem více než 200 km. Trasa vedla po cyklistické stezce táhnoucí se podél břehu celého jezera. Vyrazili jsme v sobotu ráno v 10 hodin z Keszthely na západním břehu. Formaci vedl maďarský ministr obrany následovaný příslušníky ozbrojených složek a veřejností. Všichni na kolech samozřejmě. Naše jednotka se z důvodu poměrně nízké rychlosti přesunu zařadila na konec formace. I přes velkou hmotnost plně vystrojeného kola (více než 20 kg) cesta díky plochému terénu ryche ubíhala.
 
balaton-2013-04.jpg
Pauza
 
  Po několika zastávkách a opravě prasklé gumy jsme večer, po 97 kilometrech, dojeli do rekreačního střediska v městečku Balatonkenese kde jsme měli zajištěnou večeři a nocleh. Odtud jsme následující den ráno vyrazili na zpáteční cestu do Keszthely. Tentokrát však severním, kopcovitým břehem.
 
balaton-2013-05.jpg 
Balaton, severní břeh
 
  Cesta zpátky byla daleko těžší. Kromě zvlněného terénu si na nás příroda přichystala i mrholení a silný vítr (samozřejmě vál proti směru naší jízdy). Přidala se i únava z předešlého dne. Po ujetí více než 70 km jsem už za lépe trénovanými Maďary lehce zaostával a tak jsme se dohodli, že na mně vždy někde cestou počkají. Po nějaké době se však počasí umoudřilo a zbývající část cesty pak byla jednodušší. Znovu jsem se spojil se zbytkem jednotky. Asi v 16 hodin jsme po 104 kilometrech jízdy za potlesku davu konečně dorazili zpět do Keszthely. Následovaly gratulace, osvěžení a bohužel i rozloučení s jezerem a jeho krásným okolím.
 
Adam
 
 
balaton-2013-06.jpg
  Diplom